SEJARAH
Sekolah
Rantau PETRONAS ( SRP ) mula dikonsepsikan sebagai sebuah sekolah antarabangsa (an International School ) untuk
memenuhi keperluan pendidikan anak-anak pegawai dan pekerja ‘expatriate’ dari
luar negara seperti Amerika Syarikat, England dan sebagainya yang bekerja
dengan EPMI dan PETRONAS. Kompleks bangunan sekolah ini dimasukkan dalam pelan
induk untuk pembangunan Rantau PETRONAS.
Maka dengan itu, reka bentuk dan kemudahan yang terdapat di sekolah ini dibuat
dengan menggunakan kriteria yang biasa terdapat di sebuah ‘Sekolah
Antarabangsa’ yang terbaik.
Setelah
bangunan ini siap dibina didapati bilangan anak-anak pegawai dan kakitangan expatriate PETRONAS dan EPMI tidaklah
ramai. Bilangan pegawai ini telah menurun akibat dasar dan proses Malaysianisation. Walaupun masih ada
sebilangan kecil pegawai-pegawai expatriate
ini yang mempunyai anak bersekolah, kebanyakan mereka telah menghantar
anak-anak mereka ke International School di
Kuala Lumpur atau sekolah-sekolah lain yang seumpamanya. Sehubungan itu,
Sekolah Rantau PETRONAS tidak pernah dijadikan an International School.
Pada tahun 1986, satu cadangan telah dibuat oleh pihak
PETRONAS untuk menggunakan bangunan dan kemudahan sekolah ini sebagai sekolah
untuk anak-anak pegawai dan kakitangan PETRONAS dan EPMI serta anak-anak
tempatan mengikut kemampuan fizikal sekolah. Setelah rundingan dibuat dengan
Kementerian Pendidikan Malaysia ( Kementerian Pelajaran Malaysia - KPM ), satu
permohonan telah dibuat dengan KPM untuk mendaftarkan sekolah ini sebagai
sebuah sekolah swasta ( private school ) oleh
Encik Nik Aziz bin Mohd Kamil, General Manager, Human Resources
Development, PETRONAS pada 28 September
1987.Satu kertas yang menggariskan konsep pendidikan, pentadbiran dan kurikulum
sekolah ini telah disediakan dengan ciri-ciri berikut :
1.
Establishment of the School
The establishment of a private national school in Rantau
PETRONAS, Kerteh, Terengganu is mainly to cater for children of employes of
EPMI dan PETRONAS. Children of locals too shall be given the opportunity to
enroll.
2.
Types of the School
The school shall be registered under the Education Act
1961 as a private school. It shall incorporate the primary as well as the
secondary level. The medium of instruction is Bahasa Malaysia, comforming to
the national curriculum.
3.
Class Size
The number of pupils per class does not exceed 25. To
ensure personal attention and maximum progres, the overall teacher-pupil ratio
does not exceed 1:25.
4.
Teachers
Teachers for the school shall be recruited on secondment
basis from the Ministry of Education. The period of secondment shall be 2
years. The class-teacher ratio for the primary level and the secondary level is
1:1:5 and 1:1:43 respectively.
5.
Management
The school’s overall management which include service,
administration and development will be undertaken by PETRONAS. Expenditure for
initial set up and subsequent operation of the school shall be on cast-sharing
basis between EPMI dan PETRONAS.
SRP mula dibina sejak pertengahan tahun 1984 dan siap
pada Januari 1986 di kawasan Rantau Petronas di atas tanah seluas 1.5
hektar. Kompleks ini mula digunakan pada
1 Julai 1987. Pengetua yang pertama sekolah ini ialah Encik
Jamaludin bin Ali. Perakuan Sementara Pendaftaran Sekolah telah dikeluarkan
oleh Jabatan Pendidikan Terengganu ( Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu - JPNT
) pada 16 Ogos 1988. Kos fasa pertama ialah RM 9 juta dan kos tambahan ialah RM
6.6 juta. Kos pengoperasian dan pengurusan sekolah ini dibiayai sepenuhnya oleh
PETRONAS dan EPMI. Sebahagian besar
tenaga pengajar ( guru-guru ) dipinjam daripada Kementerian Pendidikan Malaysia
manakala kakitangan bukan akademik terdiri daripada kakitangan PETRONAS.
Pengetua sekolah bertindak sebagai Pengurus Kurikulum, dibantu oleh dua orang
Penolong Kanan ( Rendah dan Menengah ). Penolong Kanan bertindak sebagai
penyelia kurikulum dan kokurikulum. Tugas-tugas pentadbiran diuruskan oleh
seorang Pendaftar.
Tujuan
asal penubuhan sekolah ini adalah untuk memberi kemudahan pendidikan kepada
anak-anak pegawai dan kakitangan PETRONAS dan EPMI yang bekerja di Kerteh.
Keadaan telah berubah apabila minyak dan gas menjadi ‘core busines’ PETRONAS
menyebabkan PETRONAS mahu menyerahkan SRP kepada KPM dan PETRONAS akan terus memberi
sumbangan dan bantuan dalam bentuk ‘in
kind’. Mulai 1 Januari 1998 pengurusan PETRONAS membuat keputusan tidak
lagi mengambil pelajar untuk Tahun 1 dan Tingkatan 1. Penutupan SRP menimbulkan
implikasi kepada kakitangan PETRONAS dan
EPMI yang menginginkan kualiti pendidikan dalam kalangan anak-anak mereka.
PETRONAS akan menyerahkan SRP kepada KPM secara ‘lock, stock & barrel’. Isu utama yang mesti diselesaikan
terlebih dahulu ialah hak milik tanah ( tapak SRP ) yang pajakannya ada 20
tahun lagi. Pihak PETRONAS memerlukan surat perakuan yang menyetakan KPM bersetuju menerima SRP sebagai sebuah
sekolah bantuan penuh kerajaan untuk menyelesaikan isu tanah dengan SEDC (
lampiran 1 ). Kemudahan fizikal di SRP setaraf dengan sekolah-sekolah
kerajaan lain di Malaysia malah lebih baik baik dan setanding dengan kemudahan
‘Smart School’ ( lampiran 2 ). PETRONAS
mencadangkan SRP dijadikan salah sebuah sekolah ‘Smart School’.
Tenaga pengajar SRP seramai 91 orang ( 1 orang
pengetua, 32 orang guru sekolah menengah
dan 58 orang guru sekolah rendah )
merupakan guru pinjaman KPM ( 58 orang ), guru kontrak dan guru
sandaran. Sekiranya sekolah ini diserahkan kepada KPM, pengetua dan guru-guru
pinjaman akan kembali menjadi guru-guru KPM dengan gaji seperti yang sepatutnya
mereka perolehi di sekolah kerajaan. Pihak PETRONAS boleh menamatkan guru-guru
kontrak dengan memberi tiga bulan notis sementara guru-guru sandaran sebulan
notis manakala kakitangan bukan akademik akan diambil balik oleh PETRONAS.
Sekiranya pihak KPM bersetuju menerima sekolah ini pihak PETRONAS sedia
menimbang untuk meneruskan pengambilan pelajar tahun 1 dan Tingkatan 1 bagi
sesi 1998 dan tahun-tahun berikutnya sehingga isu penyerahan SRP selesai.
Apabila SRP diserahkan secara rasmi, KPM akan bertanggungjawab sepenuhnya
terhadap segala yang berkaitan dengan pendidikan. Satu jawatankuasa yang
terdiri daripada pegawai-pegawai PETRONAS,
KPM, JPNT dan Kerajaan Negeri Terengganu telah ditubuhkan untuk
melicinkan proses penyerahan.
Pentadbiran SRP
Pengurus besar, Jabatan Pengurusan Sumber Tenaga Manusia,
PETRONAS bertanggungjawab sepenuhnya ke atas pentadbiran sekolah yang
membabitkan aspek dasar seperti perlantikan guru dan kakitangan, pengambilan pelajar, pembangunan dan perbelanjaan. Untuk menentukan
kelancaran perjalanan sekolah dari sehari ke sehari, Pengurus Besar PETRONAS
Wilayah Pantai Timur, di Kerteh telah dilantik sebagai wakil kepada di atas.
Pihak pengurusan PETRONAS juga telah menubuhkan satu
Lembaga Pengurusan dan Pengelolaan Sekolah yang bertanggungjawab untuk
memastikan pengurusan sekolah berjalan dengan lancar dan membantu pihak
PETRONAS menggubal dasar spesifik yang diperlukan oleh sekolah dari semasa ke
semasa. Lembaga ini mempunyai 10 orang ahli yang terdiri daripada mereka yang berikut
pada tahun 1988:
a.
Wakil
PETRONAS ( 3 orang )
i.
Encik Nik
Aziz bin Mohamed Kamil
Pengurus Besar, Pengurusan sumber Tenaga Manusia.
ii.
Encik
Abdullah bin Ahmad
Pengurus Besar, PETRONAS Wilayah Pantai Timur.
iii.
Encik
Marzuki bin Abdullah
Pengurus, Jabatan Penganjuran Pendidikan.
b.
Wakil EPMI
( 3 orang )
i.
Tuan Syed
Hashim bin Tuan Long
ii.
Tuan Haji
Abdullah bin haji Mohamed
Timbalan Penguasa Penyelenggaraan
iii.
Encik D.E
Loveless
Pengurus Perkhidmatan Perumahan
c.
Wakil
Kementerian Pendidikan ( 3 orang )
i.
Encik Mat
Nor bin Daim
Timbalan Pengarah (2), Bahagian Sekolah-Sekolah.
ii.
Encik
Navaratnarajah
Timbalan Pendaftar Besar Sekolah-Sekolah.
iii.
Encik
Jumali bin Kassan
Pengarah Pendidikan Terengganu.
d.
Wakil
Kerajaan Terengganu (1 orang)
i.
Tuan Haji
Ahmad Anuar bin Mohamad
Timbalan Yang Dipertua, Majlis Daerah Kemaman.
Pada sesi
( 1998/99 ), Pengerusi Lembaga Pengurus Sekolah ialah Encik Nik Abdul Aziz bin
Mohamed Kamil, Pengurus Besar, Pengurusan Sumber Manusia, PETRONAS. Pengetua
dan Pendaftar sekolah bertindak sebagai Setiausaha dan Penolong Setiausaha
kepada Lembaga ini.
Pentadbiran
SMKRP
Mulai 1 Januari 1999, sekolah ini telah diserahkan kepada KPM yang bertanggungjawab
dalam bidang pentadbiran, pengurusan kewangan, kelengkapan peralatan,
pengambilan guru, kurikulum, kokurikulum, hal ehwal murid dan hal-hal yang
berkaitan dengan pendidikan. Ekoran daripada penyerahan, status sekolah ini telah bertukar daripada sekolah swasta kepada sekolah bantuan penuh kerajaan. Pengurusan baru ini diterajui oleh En. Fauzi b. Ismail selaku pengetua dan dibantu oleh Pn. Hjh Faridah bt. Salleh (GPK Pentadbiran), En Zakaria b. Jusoh (GPK Hal Ehwal Murid), dan En Zamry b. Abdullah (GPK Kokurikulum. Struktur organisasi adalah seperti berikut ;
Pengetua
GPK
Pentadbiran
GPK Hal Elwal Murid
GPK
Kokurikulum
GKMP
mengikut bidang ( Bahasa, Sains &
Matematik, Vokasional & Kemanusiaan )
Guru-guru
Kakitangan
Sokongan & Pembantu Makmal
SMK Rantau Petronas Sekarang
Sekolah Menengah Kebangsaan Rantau Petronas ( SMKRP ) merupakan sebuah sekolah harian yang terletak
di antara Pekan Kerteh dengan Pekan Kemasik. Pada peringkat awal ( 1 Julai 1987
) sekolah ini mula beroperasi sebagai sebuah sekolah persendirian yang dikenali
sebagai Sekolah Rantau PETRONAS ( SRP ) sehinggalah diambil alih oleh
Kementerian Pelajaran Malaysia pada 1 Januari 1999 dan ditukar kepada Sekolah
Menengah Kebangsaan Rantau Petronas.
Sejak diambil alih,
SMKRP terus unggul dan mampu menyaingi sekolah-sekolah yang hebat di daerah
Kemaman seperti Sekolah Elit, SMK Mak Lagam dan Sekolah Premier, SMK Chukai,
khususnya dalam bidang akademik. SMKRP banyak memberi sumbangan dan telah
berjaya mengharumkan nama daerah Kemaman dan juga negeri daripada pelbagai
aspek, mencakupi kurikulum dan
kokurikulum.
Dalam
bidang kurikulum, gred purata sekolah, GPS untuk SPM telah menunjukkan peratus
penurunan yang sangat ketara dari tahun
2009 hingga 2011 iaitu dari 3.66% kepada 3.13%. Penurunan sebanyak 0.14 ini
membuktikan SMKRP mampu bersaing dengan sekolah-sekolah cemerlang yang lain di
daerah Kemaman ini. SMKRP telah berjaya mendapat Anugerah Sekolah Terbaik SPM
berasaskan Peratus Semua ‘A’ kategori Sekolah Harian dan SABK Peringkat Negeri
bagi Tahun 2009, Anugerah Sekolah Terbaik PMR berasaskan Peratus Semua ‘A’
kategori Sekolah Harian dan SABK Peringkat Negeri bagi tahun 2009, Penyumbang
Pelajar 10 A+ SPM 2010 untuk daerah dan sekaligus negeri, Sekolah Terbaik
Pencapaian Mata Pelajaran Biologi dan Pendidikan Moral SPM 2010 Peringkat
Daerah, Penyumbang Straight ‘A’ Terbaik SPM 2010 bagi daerah Kemaman iaitu
13.04% mengatasi SMK Mak Lagam dan SMK Chukai dan banyak.
Dalam bidang kokurikulum
pula, SMKRP telah membuktikan pencapaian
yang sangat cemerlang bukan hanya di peringkat negeri tetapi juga di peringkat
kebangsaan. SMKRP telah menjadi johan peringkat negeri setiap tahun dalam
Pertandingan Teater Komsas Sekolah-Sekolah Menengah bermula tahun 2005, 2006,
2007 dan 2010, seterusnya berjaya
mendapat tempat ke 4 di peringkat kebangsaan. ( 2008 dan 2009 pertandingan ini
tidak dianjurkan ). Bagi pertandingan Drama Bahasa Inggeris, sekolah ini juga
telah berjaya menjadi johan di peringkat negeri bagi tahun 2009.
Pada tahun 2011, SMKRP
telah berjaya menjadi johan peringkat daerah dalam permainan Petanq, tempat
Kedua dalam olahraga dan Johan dalam Perbarisan, Dua pingat emas untuk Lompat
Tinggi dan Lompat Jauh ( L 15 ), satu pingat perak untuk Lompat Tinggi ( L 18
), Badminton tempat ketiga wakil daerah, Golf tempat ketiga wakil negeri, Johan
dalam pertandingan Skuasy ( L18 ) dan telah mewakili negeri dan tempat ketiga
dalam permainan catur ( wakil daerah ), Johan ping pong dan mewakili daerah dan
tempat keempat mewakili daerah dalam pertandingan boling. Kejayaan para pelajar
dalam aktiviti sukan dan permainan menunjukkan SMKRP bukan hanya cemerlang dalam bidang akademik tetapi
juga cemerlang dalam kegiatan kokurikulum.
Dalam usaha
merealisasikan kecemerlangan, aspek pengurusan kewangan tidak pernah diabaikan
terutama sebagai sebuah sekolah PTJ. Hal ini demikian kerana, tiadanya teguran
audit sejak tahun 2009 hingga 2011, SMKRP berjaya mengekalkan audit kewangan
baik. Keadaan ini disokong pula dengan tiadanya kes kecurian harta kerajaan
disebabkan kecuaian dan tiadanya tindakan tatatertib dikenakan ke atas warga
sekolah.
Keupayaan
SMKRP mencapai kejayaan dalam pelbagai bidang, dapat menjadi indikator wujudnya
sikap dedikasi para guru dan terdapat hubungan serta kerjasama yang mantap
antara warga sekolah termasuk ibu bapa. Nilai-nilai murni dalam pendidikan yang
diterapkan oleh warga SMKRP telah menjadikan sekolah harian ini mampu berdiri
sebaris dengan sekolah-sekolah elit dan cemerlang di daerah Kemaman.
Comments
Post a Comment